Tinggalkan Jejak :D

Pages

Saturday, October 12, 2013

Kesiannya anak arnab ni :'(


Assalammualaikum.

Alhamdulillah. Saya dah selamat sampai ke rumah ada pukul 9 pagi tadi
Well, cuti kan? hehe. yippy!!! cuti seminggu kot. Hari Ahad boleh balik Nilai balik. heee
Tapi, hari jumaat dah kena balik la pulak, sebab Sabtu and ahad ada kursus la uollss. sobs sobs.. 
takpe takpe. dapat ilmu kan? alhamdulillah...

Ni nak cerita.. sampai je saya kat rumah,
Saya terus terkam newborn baby ni haaa.. (gambar kat atas)
Comel kan? heee.. tapi kan.. nak tahu sesuatu tak? sedih ni :'( .. Arnab ni cacat... dua dua kaki belakang dia tak berfungsi.. sian sangat :'(  Mak dia pun tempang. tapi sebelah kaki depan je. still boleh berjalan
Tapi ni, dua dua kaki belakang kot. sedih.. sayu tengok dia cuba jugak berjalan untuk hidup. kalau kat hutan ni, mau jadi mangsa haiwan lain. sian sian.

Bila tengok arnab ni usaha nak berjalan,saya realize, saya terdiam. Betapa semangatnya arnab ni cuba berjalan even Allah tarik nikmat kedua kakinya. Dia cuba jugak melompat seperti arnab lain even kaki tu hanya mampu diseret je. Allah, saya yang dikurniakan anggota yang cukup ni, tak nak berusaha mencapai kejayaan. saya yang serba lengkap ni asyik berputus asa. Tak bersyukur dengan nikmat yang Allah beri.Ni baru arnab, belum manusia yang saya lihat didepan mata. Apa patut kita berbangga menpunyai anggota yang cukup sedangkan kita tak gunanya untuk beribadat kepada Allah? Think back. Jangan terlalu berbangga dengan nikmat yang Allah berikan. Allah hanya pinjamkan kita sementara sahaja.. Ingat! Bila bila masa je Allah boleh tarik. Mana tahu, ttbe ditakdirkan Allah, excident.. patah kaki, patah tangan, remuk muka. Nah,, adakah itu nikmat yang kau bangga bangga kan selama ni? Masa tu baru nak duduk, menadah tangan mohon ampun pada Allah agar diberikan balik nikmat tersebut? 

Sesal dikemudian hari tidak berguna lagi. Selagi Allah bagi pinjam nikmat ni, gunakanlah ia dengan sebaiknya. Manfaatkannya dengan sebaiknya. Beribadat kepada Allah. Sentiasa bersyukur. Sentiasa membantu orang yang memerlukan. Jangan sentiasa berbangga dan riak dengan apa yang kita ada. Ingat. tak ada benda di dunia ni milik kita. even diri kita ni pon hanyalah pinjaman.kan? 

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah, Segala keburukan tu datangnya dari dia saya sendiri. Saya tahu ada yang mencemuh bila membacanya. ini adalah pendapat saya. Saya bukannya sebaik malaikat, saya bukannya semulia nabi, saya hanyalah insan biasa. yang tak mungkin sempurna. Kalau ada teguran untuk saya, saya sedia menerimanya :)

p/s: ni video arnab yang comel sedang berusaha untuk berjalan. enjoy!
nak tengok, bolehla pause lagu kat atas tu. heeee..maafla bising dalam video tu. adik bising2.hehehe


8 comments:

  1. kesiannya arnab ni..kenapa arnab ni tempang?memang sejak lahir lagi ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aya zuki, aah. sejak lahir lagi dia tempang. mungkin mak dia pijak2 kot. kesian kan :(

      Delete
  2. ala taknak ah tengok :( takut and kesian TT_TT

    <3 hihihihi

    ReplyDelete
  3. kasihan si arnab..:(
    sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah dah bagi. sayu tengok arnab ni.huhuhu

      Delete
  4. masyaAllah...sedih akak dik..subhanallah betapa kita mesti sentiasa rasa bersyukur..rasa menghargai pada setiap kurniaan dan pinjaman daripada Allah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? hari hari saya lepaskan dia kat taman, sebak saya tengok semangat arnab ni. melompat, berlari even dia tempang gitu. subhanallah.

      Delete