Tinggalkan Jejak :D

Pages

Friday, October 11, 2013

Berbaik sangkalah dengan Allah


Assalammualaikum :)

Pernah kan korang semua rasa macam ni ? Pernah kan korang tak dapat apa yang korang hajati kan? Saya percaya semua orang pernah. termasuklah saya :).

Saya pernah nages kekecewaan. Saya pernah salahkan Allah. kenapa saya diuji seberat yang saya sendiri tak mampu nak tanggungi. Saya sendiri pernah mengeluh sebab saya penat berdoa macam macam, tapi tak dapat dapat.

Bila one day, kawan saya bercerita kat saya mengenai nasibnya, saya terdiam, saya terkelu.. baru saya realize. Ya Allah, berdosanya aku salah sangka pada-Mu... Dia tak bagi apa yang kita nak terus, tapi Dia nak kita berdoa pada-Nya, berusaha untuk mendapatkan sesuatu, ikhtiar dan  tawakal. Allah rindu nak dengar keluhan dan rintihan hamba-Nya. macam contoh kat atas tu. Baikkan Allah?

Allah tak makbulkan doa kita terus,sebabnya Dia nak uji hamba-Nya dengan sifat SABAR. dengan bersabar, kan besar nikmatnya! bila one day kita dapat apa yang kita nak bila kita sabar, fuhhh. tak tahu nak kata betapa seronok + gembiranya! kan? :D Allah sayangkan kita, sebab tu Dia tak bagi apa yang kita nak tu terus, Dia Maha Mengetahui akan sesuatu yang kita tak tahu. Manalah tahu, benda yang kita nak tu mendatangkan mudarat kepada kita? kan? Sabar jela. Allah tak kejam. Allah tak zalim. bukan Dia tak nak makbulkan, cuma Dia lewatkan sikit je permintaan dan doa kita. :)

"Jihad (holy fighting in Allah's Cause) is ordained for you (Muslims) though you dislike it, and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know." (surah albaqarah:216)

translate:

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.(surah albaqarah:216)

Kalau Allah tak makbulkan doa kita, cube realize balik, duduk, flash back balik diri kita ni. Ada tak maksiat yang kita lakukan?kalau ada, istighfar banyak2, buat solat taubat, berazam tak akan lakukannya lagi. In sha Allah,Allah akan mempercepatkan doa kita. Sesungguhnya, taubat sebenar2nya adalah taubat nasuha. Berazam tidak akan ulangi dosa yang lalu :)

Jangan pernah mengeluh dengan ujian Allah. Jangan pernah kata Allah tak adil. Orang ni Dia bagi, aku Dia  bagi ujian. Jangan. Jangan Jangan. Sentiasa bersangka baik dengan Allah. Allah takkan uji hamba-Nya kalau hamba-Nya tak mampu nak tandinginya. Allah tahu apa yang kita mampu. Allah uji kita tandanya Dia sayangkan kita. Dia taknak kita leka. Dia taknak kita alpa. Dia tak nak kita lalai. Dia nak kita back to Islam. Back to Al-Quran and back to Him. Baikkan Allah :') Alhamdulillah. Alhamdulillah.Terima kasih Ya Allah

Saya pun pernah rasai apa yang semua orang pernah rasa. Kecewa dalam percintaan? haha.. Ye, mmg kadang2 kita mengeluh, nape Allah putuskan hubungan kami.nape Allah biarkan hubungan kami tergantung tanpa tali?. apa salah kami. kenapa kami tak disatukan? sabar.. sabar.. sabar.. cube duduk. tarik nafas dan fikir. Hubungan yang belum lagi halal bagi kita kan dilarang oleh Allah.Sebaik-baik hubungan adalah hubungan yang sudah diHalalkan, iaitu Nikah. Memang kecewa kan bila ditinggalkan? bila digantungkan? tapi sampai bila nak bersedih? sampai bila nak meratap? dia bukan lagi hak kita. dia belum sah lagi jadi hak kita. jangan sedih, jangan marah.Jangan salahkan Allah kenapa dia putuskan kita, Jangan salahkan Allah kenapa dia buat kita bergaduh. Tapi bersyukur pada-Nya, sebab mungkin Dia taknak hamba-Nya terjerumus ke lembah maksiat, ke lembah zina.Mungkin Allah nak kita tunggu dulu, jaga hati, jaga iman dan tunggu masanya. Mungkin Allah dah tetapkan apa yang terbaik buat kita. Mungkin digantikan dengan yang lebih baik? wake up! and move on. jgn merayu. jgn meratap. bangun dan teruskan perjalanan. Perjalanan masih panjang. bagi yang tengah belajar tu, sudahla. setting balik niat kita. apa sebenarnya kita datang ke Universiti,Sekolah? untuk bercinta ka? atau untuk belajar? setting balik niat. fikir balik, kesiankan sikit pada mak ayah kita. In sha Allah, kalau benar dia jodoh kita, takkan ke mana. Berdoa lah. tak salah nak mintak moga "buah hati" kita tu menjadi suami/isteri kita. tak salah. itu hak kita nak berdoa. berdoalah. nak jaga hati kita untuk dia? pon boleh. jagalah. tapi bila dia bukan untuk kita, jangan bersedih.jgn kecewa. jgn meratap.Kita hanya mampu merancang, Allah yang tentukan. kalau Allah tak makbulkan doa kita, mungkin dia bukan yang terbaik buat kita. Sabar..

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Biasakan mulut dengan mengucap kalam Allah.

Alhamdulillah saya diuji dengn ujian yang Allah rasa saya boleh tandingi. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan saya sebab tu Dia uji saya macam ni. Alhamdulillah, Allah tak sisihkan saya, kalau tak mesti Dia biarkan saya sampai saya jadi apa tah, wallahu'alam. Alhamdulillah, Allah kenalkan saya dengan buah hati saya tu. Alhamdulillah,Allah sampaikan hidayah-Nya melalui buah hati saya tu. Alhamdulillah, Allah sedarkan saya apa yang saya leka, lalai selama ni. Alhamdulillah, Allah masih menjaga kami. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.


kata kata SALAHUDDIN AL AYUBI;

1. Saya meminta KEKUATAN dan Allah memberi saya KESULITAN untuk membuat saya KUAT.
2. Saya bertanya tentang KEBIJAKSANAAN dan Allah memberikan saya MASALAH untuk DISELESAIKAN.
3. Saya meminta untuk KEMAKMURAN dan Allah berikan FASILITAS dan TENAGA untuk BERKERJA.
4. Saya meminta KEBERANIAN dan DIA memberi saya BAHAYA untuk DIATASI.
5. Saya meminta CINTA dan DIA memberi saya orang-orang yang BERMASALAH untuk DIBANTU.
6. Saya meminta NIKMAT dan DIA memberikan saya PELUANG.
7. Saya TIDAK MEMINTA apa-apa untuk DIRI SAYA,tetapi saya MENERIMA semua yang saya PERLUKAN


Moga buah hati saya menjadi seorang yang soleh, yang pandai menghormati dan menjaga kedua orang tuanya, menjadi insan yang berguna buat ummah dan islam, moga menjadi muslimin yang berjaya dan moga menjadi imam yang adil kepada isterinya dan menjadi ayah yang setia kepada anak-anaknya.Moga jodoh kita disatukan bersama.in sha Allah.. Kalau tak,saya doakan awak bahagia sentiasa dunia dan akhirat :)





4 comments:

  1. akak juga spt kamu...pernah juga suatu ketika mempersoalkan kenapa nasib begini,begitu..tapi akhirnya sedar apa yg berlaku adalah dengan kehendaknya.sebagai manusia perlu redha akan qada dan qadar allah disamping perlu berusaha dan berdoa kpdnya.

    ReplyDelete
  2. Kan? Sama sama la kita menggapai mardotillah ye kak :). Saya doakan akk. Doakan saya jugak ye.

    ReplyDelete
  3. assalamulaikum dik,apa yg Allah dah tetapkan adalah yg terbaik dah,cuma kita kena yakin dan teruskan berusaha menjadi hambaNya yang terbaik kepada semua....aammmiinn

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm kak. yup setuju ngan akk :) aminnn

      Delete